Dějepis a Výchova k občanství

Předměty Dějepis a Výchova k občanství

Vedoucí předmětové komise:

Vyučující Dějepisu a Výchovy k občanství ve školním roce 2024/2025:


Dějepis

Dějepis má za úkol rozvíjet historické myšlení žáků a poskytnout jim přiměřenou formou základní všeobecný přehled o českých a světových dějinách. Kromě výukových materiálů mohou v hodinách pracovat i s ukázkami dobových pramenů (výňatky historických textů, listin, dobové obrazové prameny, fotografie, filmové záběry). V rámci vlastních projektů a prezentací sami vyhledávají informační zdroje, které by měli uvádět na konci práce v rámci citací. 

Cílem předmětu není učinit si na vše jednoznačný závěr, protože dějepis se jako věda neustále vyvíjí a poskytuje informace vycházející ze stavu aktuálního historického bádání. Některé teorie se v průběhu let ukázaly jako překonané, nebo vysloveně chybné. Historické osobnosti byly vázány dobovými zvyky, konvencemi a morálkou, je proto mnohdy obtížné hodnotit je podle současných norem. Snažíme se žáky vést k chápání dobových souvislostí a k tomu, že historické události měly vždy své příčiny a důsledky

 

Dějepis poskytuje základní přehled o následujících tématech:

6. ročník:

    • Úvod do dějepisu, prameny poznání minulosti, měření času a časová osa, datace staletí.
    • Členění historických epoch. Základní přehled pomocných věd historických a dalších věd souvisejících s dějepisem. 
    • Pravěk: vývoj člověka, doba kamenná, neolitická revoluce, počátky zpracování kovů, doba Keltů.
    • Starověká staroorientální území a státy: Mezopotámie, Egypt, Fénicie, Izrael, Indie, Čína.
    • Předkolumbovská Severní a Jižní Amerika, Mayové, Aztékové, Inkové.
    • Starověké antické státy: mínojská a mykénská kultura, řecké městské státy, Makedonie, Řím a Kartágo.

7. ročník:

    • Počátky křesťanství a feudalismu, raně středověká vzdělanost a systém klášterů.
    • Západoevropský, byzantský a arabský kulturní okruh, vikingové.
    • Počátky významných evropských států - Francie, Anglie, Svaté říše římské (Německa), Polska, Uher.
    • Sámův kmenový svaz, Velká Morava, Přemyslovské české knížectví.
    • Křížové výpravy, říše Mongolů, rytířská Evropa, přemyslovští a lucemburští králové Čech.
    • Vývoj venkova a měst - kolonizace, morová pandemie ve 14. století, úloha židovské menšiny ve středověké společnosti.
    • Středověké umělecké a stavební styly: románský a gotický. Vznik a rozvoj univerzit ve vrcholném středověku.
    • Stoletá válka, husitství, vláda Jiřího z Poděbrad a Jagellonců.
    • Renesance a humanismus, reformace v Evropě, nástup Habsburků na český trůn.
    • Zámořské objevy 15. a 16. století, konflikty v Evropě 16. a raného 17. století.
    • České stavovské povstání a třicetiletá válka.

8. ročník:

    • Baroko, absolutismus v Evropě, doba manufaktur, barokní Rakousko, Francie, Anglie, Rusko, Osmanská říše.
    • Osvícenství a osvícenský absolutismus.
    • Klasicismus a empír.
    • Kolonizace Severní Ameriky a nezávislost USA, velká francouzská revoluce.
    • Napoleonské císařství a války.
    • Průmyslová revoluce I - Parní stroje, rozvoj metalurgie, první železnice, přechod k průmyslové výrobě.
    • Národní hnutí v Evropě a české národní obrození, hlavní představitelé.
    • Politické proudy 19. století: konzervatismus, liberalismus, socialismus. Evropské revoluce roku 1848.
    • Neoabsolutismus a následně počátky konstituční monarchie v Rakousku.
    • Průmyslová revoluce II - Další etapa modernizace, elektrifikace. Historizující slohy, malířství 19. století. 
    • Viktoriánská Británie, prusko-rakouská a prusko-francouzská válka, zformování Rakouska-Uherska.
    • Otroctví v USA a občanská válka.
    • Průmyslová revoluce III - Počátky automobilismu, letectví.
    • Evropský kolonialismus a svět v předvečer první světové války.
    • První světová válka a revoluce v Rusku.

9. ročník:

    • Meziválečný svět, versailleský mírový systém, vznik Československa, územní a politické změny v Evropě.
    • Formování totalit a jejich znaky: Italský fašismus, sovětský bolševismus, německý nacismus.
    • Svět ve 20. a 30. letech, kultura, architektura, design.
    • Velká světová hospodářská krize.
    • Československo ve 20. a 30. letech, demokratický stát. Mobilizace 1938 a vznik Protektorátu 1939.
    • Druhá světová válka: vývoj událostí, okupace a odboj, válečné zločiny a holocaust, zbraně a technika, bilance.
    • Poválečná Evropa a svět: denacifikace, počátky studené války. Založení OSN, NATO, počátky evropské integrace.
    • Československo v letech 1945-1948: třetí republika a komunistický puč.
    • Československo v 50. letech: totalita a politické procesy.
    • Studená válka a světové dějiny 50. a 60. let, konflikty v Koreji a Vietnamu. Počátky letů do vesmíru. 
    • Dekolonizace a vznik států: Izrael, Indie, dekolonizace Afriky a Asie. Totalitní Čína a Mao Ce-tung.
    • Československo v 60. letech a invaze armád varšavské smlouvy v roce 1968.
    • Československo: sovětská okupace a normalizace v 70. a 80. letech.
    • Svět v 70. a 80. letech, soupeření západního a východního bloku, technologická revoluce, populární hudba.
    • Pád komunistických režimů ve střední a východní Evropě, sametová revoluce v Československu.

 

Žáci šestého až osmého ročníku pracují v dějepise s učebnicemi nakladatelství Taktik: Hravý dějepis 6-8 a s navazujícími pracovními sešity. Žáci devátého ročníku ve školním roce 2024/2025 dosud využívají starší učebnice nakladatelství Fraus, od příštího školního roku budou učebnice od Taktiku i v devátých ročnících. 

Žáci šestých a sedmých ročníků využívají v hodinách rozkládací časové osy vytvořené paní učitelkou Tesařovou, kam si vlepují historické milníky a osobnosti. Osa pro šestý ročník zahrnuje historii starověkých civilizací, osa pro sedmý ročník je primárně zaměřena na české dějiny od jejich počátku až do konce 18. století. 

Žáci osmých a devátých ročníků v průběhu školního roku tvoří vlastní projekt - prezentaci na libovolné téma z ročníku. Téma si mohou zvolit ze seznamu, případně navrhnout sami, pokud tématicky a časově spadá do probíraného učiva. Prezentace by měla trvat okolo deseti minut a informace, které si žák vyhledal by měl stručnou a přehlednou formou představit zbytku třídy. Témata si žáci volí vždy na začátku školního roku v září. 

Paní učitelka Stehlíková koordinuje dlouhodobě projekt Příběhy našich sousedů ve spolupráci s organizací Post Bellum. Paní učitelka Háčková zajišťovala v uplynulých letech exkurze žáků 9. ročníků do Terezína a Lidic

Pan učitel Marounek spravuje školní dějepisný web Dějepis Milíčov - zde žáci najdou vzdělávací materiály, podklady k opakování látky i další odkazy související s předmětem. 

Ukázka školního dějepisného webu - Stránka pro 6. ročník


Výchova k občanství

Výchova k občanství pomáhá jako hodnotový předmět naše žáky připravit na život ve společnosti. Poskytuje napříč ročníky základní přehled o následujících tématech:

  • Náš stát, státní symboly, občan a občanství.
  • Demokratický a právní stát, principy demokracie a tolerance.
  • Rozdělení moci ve státě – moc zákonodárná, výkonná a soudní.
  • Státní hospodářství, státní rozpočet.
  • Obec a obecní zřízení.
  • Regiony a tradice.
  • Mezinárodní organizace.
  • Evropská unie a základní povědomí o jejím fungování a struktuře.
  • Rodina a její funkce.
  • Vzdělání a školství.
  • Základní přehled lidských práv.
  • Komunikace a sdělovací prostředky.
  • Majetek a vlastnictví, formy vlastnictví, sestavení rozpočtu domácnosti.
  • Právní minimum, právo a morálka.
  • Brigády a zaměstnání, práva zaměstnanců.
  • Sociální síť, pojištění, peněžní ústavy.
  • Podnikání a jeho formy.
  • Životní prostředí a jeho ochrana.
  • Globální problémy.

Hodnocení v předmětech Dějepis a Výchova k občanství

Počet známek

Dějepis jako předmět s 2h týdenní dotací - minimálně 3 známky za čtvrtletí.
 
Výchova k občanství jako předmět s 1h týdenní dotací - minimálně 2 známky za čtvrtletí. 
 

Váha známek

Váha 1 - Krátký referát / aktualita / nadstandartní aktivita žáka v hodině.

Váha 2 - Kratší test / větší společná práce v hodinách.

Váha 3 - Delší test / žákovská strukturovaná prezentace včetně zdrojů / ústní zkoušení ve třídě.

< zpět na Úvod

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies