Dějepis a Výchova k občanství
Předměty Dějepis a Výchova k občanství
Vedoucí předmětové komise:
Vyučující Dějepisu a Výchovy k občanství ve školním roce 2024/2025:
- Tomáš Marounek
- Dana Háčková
- Taťána Tobiášová Vančurová
- Václav Svoboda
- Adéla Kubeschová
- Viera Stehlíková
- Jan Bočan
Dějepis
Dějepis má za úkol rozvíjet historické myšlení žáků a poskytnout jim přiměřenou formou základní všeobecný přehled o českých a světových dějinách. Kromě výukových materiálů mohou v hodinách pracovat i s ukázkami dobových pramenů (výňatky historických textů, listin, dobové obrazové prameny, fotografie, filmové záběry). V rámci vlastních projektů a prezentací sami vyhledávají informační zdroje, které by měli uvádět na konci práce v rámci citací.
Cílem předmětu není učinit si na vše jednoznačný závěr, protože dějepis se jako věda neustále vyvíjí a poskytuje informace vycházející ze stavu aktuálního historického bádání. Některé teorie se v průběhu let ukázaly jako překonané, nebo vysloveně chybné. Historické osobnosti byly vázány dobovými zvyky, konvencemi a morálkou, je proto mnohdy obtížné hodnotit je podle současných norem. Snažíme se žáky vést k chápání dobových souvislostí a k tomu, že historické události měly vždy své příčiny a důsledky.
Dějepis poskytuje základní přehled o následujících tématech:
6. ročník:
-
- Úvod do dějepisu, prameny poznání minulosti, měření času a časová osa, datace staletí.
- Členění historických epoch. Základní přehled pomocných věd historických a dalších věd souvisejících s dějepisem.
- Pravěk: vývoj člověka, doba kamenná, neolitická revoluce, počátky zpracování kovů, doba Keltů.
- Starověká staroorientální území a státy: Mezopotámie, Egypt, Fénicie, Izrael, Indie, Čína.
- Předkolumbovská Severní a Jižní Amerika, Mayové, Aztékové, Inkové.
- Starověké antické státy: mínojská a mykénská kultura, řecké městské státy, Makedonie, Řím a Kartágo.
7. ročník:
-
- Počátky křesťanství a feudalismu, raně středověká vzdělanost a systém klášterů.
- Západoevropský, byzantský a arabský kulturní okruh, vikingové.
- Počátky významných evropských států - Francie, Anglie, Svaté říše římské (Německa), Polska, Uher.
- Sámův kmenový svaz, Velká Morava, Přemyslovské české knížectví.
- Křížové výpravy, říše Mongolů, rytířská Evropa, přemyslovští a lucemburští králové Čech.
- Vývoj venkova a měst - kolonizace, morová pandemie ve 14. století, úloha židovské menšiny ve středověké společnosti.
- Středověké umělecké a stavební styly: románský a gotický. Vznik a rozvoj univerzit ve vrcholném středověku.
- Stoletá válka, husitství, vláda Jiřího z Poděbrad a Jagellonců.
- Renesance a humanismus, reformace v Evropě, nástup Habsburků na český trůn.
- Zámořské objevy 15. a 16. století, konflikty v Evropě 16. a raného 17. století.
- České stavovské povstání a třicetiletá válka.
8. ročník:
-
- Baroko, absolutismus v Evropě, doba manufaktur, barokní Rakousko, Francie, Anglie, Rusko, Osmanská říše.
- Osvícenství a osvícenský absolutismus.
- Klasicismus a empír.
- Kolonizace Severní Ameriky a nezávislost USA, velká francouzská revoluce.
- Napoleonské císařství a války.
- Průmyslová revoluce I - Parní stroje, rozvoj metalurgie, první železnice, přechod k průmyslové výrobě.
- Národní hnutí v Evropě a české národní obrození, hlavní představitelé.
- Politické proudy 19. století: konzervatismus, liberalismus, socialismus. Evropské revoluce roku 1848.
- Neoabsolutismus a následně počátky konstituční monarchie v Rakousku.
- Průmyslová revoluce II - Další etapa modernizace, elektrifikace. Historizující slohy, malířství 19. století.
- Viktoriánská Británie, prusko-rakouská a prusko-francouzská válka, zformování Rakouska-Uherska.
- Otroctví v USA a občanská válka.
- Průmyslová revoluce III - Počátky automobilismu, letectví.
- Evropský kolonialismus a svět v předvečer první světové války.
- První světová válka a revoluce v Rusku.
9. ročník:
-
- Meziválečný svět, versailleský mírový systém, vznik Československa, územní a politické změny v Evropě.
- Formování totalit a jejich znaky: Italský fašismus, sovětský bolševismus, německý nacismus.
- Svět ve 20. a 30. letech, kultura, architektura, design.
- Velká světová hospodářská krize.
- Československo ve 20. a 30. letech, demokratický stát. Mobilizace 1938 a vznik Protektorátu 1939.
- Druhá světová válka: vývoj událostí, okupace a odboj, válečné zločiny a holocaust, zbraně a technika, bilance.
- Poválečná Evropa a svět: denacifikace, počátky studené války. Založení OSN, NATO, počátky evropské integrace.
- Československo v letech 1945-1948: třetí republika a komunistický puč.
- Československo v 50. letech: totalita a politické procesy.
- Studená válka a světové dějiny 50. a 60. let, konflikty v Koreji a Vietnamu. Počátky letů do vesmíru.
- Dekolonizace a vznik států: Izrael, Indie, dekolonizace Afriky a Asie. Totalitní Čína a Mao Ce-tung.
- Československo v 60. letech a invaze armád varšavské smlouvy v roce 1968.
- Československo: sovětská okupace a normalizace v 70. a 80. letech.
- Svět v 70. a 80. letech, soupeření západního a východního bloku, technologická revoluce, populární hudba.
- Pád komunistických režimů ve střední a východní Evropě, sametová revoluce v Československu.
Žáci šestého až osmého ročníku pracují v dějepise s učebnicemi nakladatelství Taktik: Hravý dějepis 6-8 a s navazujícími pracovními sešity. Žáci devátého ročníku ve školním roce 2024/2025 dosud využívají starší učebnice nakladatelství Fraus, od příštího školního roku budou učebnice od Taktiku i v devátých ročnících.
Žáci šestých a sedmých ročníků využívají v hodinách rozkládací časové osy vytvořené paní učitelkou Tesařovou, kam si vlepují historické milníky a osobnosti. Osa pro šestý ročník zahrnuje historii starověkých civilizací, osa pro sedmý ročník je primárně zaměřena na české dějiny od jejich počátku až do konce 18. století.
Žáci osmých a devátých ročníků v průběhu školního roku tvoří vlastní projekt - prezentaci na libovolné téma z ročníku. Téma si mohou zvolit ze seznamu, případně navrhnout sami, pokud tématicky a časově spadá do probíraného učiva. Prezentace by měla trvat okolo deseti minut a informace, které si žák vyhledal by měl stručnou a přehlednou formou představit zbytku třídy. Témata si žáci volí vždy na začátku školního roku v září.
Paní učitelka Stehlíková koordinuje dlouhodobě projekt Příběhy našich sousedů ve spolupráci s organizací Post Bellum. Paní učitelka Háčková zajišťovala v uplynulých letech exkurze žáků 9. ročníků do Terezína a Lidic.
Pan učitel Marounek spravuje školní dějepisný web Dějepis Milíčov - zde žáci najdou vzdělávací materiály, podklady k opakování látky i další odkazy související s předmětem.
Ukázka školního dějepisného webu - Stránka pro 6. ročník
Výchova k občanství
Výchova k občanství pomáhá jako hodnotový předmět naše žáky připravit na život ve společnosti. Poskytuje napříč ročníky základní přehled o následujících tématech:
- Náš stát, státní symboly, občan a občanství.
- Demokratický a právní stát, principy demokracie a tolerance.
- Rozdělení moci ve státě – moc zákonodárná, výkonná a soudní.
- Státní hospodářství, státní rozpočet.
- Obec a obecní zřízení.
- Regiony a tradice.
- Mezinárodní organizace.
- Evropská unie a základní povědomí o jejím fungování a struktuře.
- Rodina a její funkce.
- Vzdělání a školství.
- Základní přehled lidských práv.
- Komunikace a sdělovací prostředky.
- Majetek a vlastnictví, formy vlastnictví, sestavení rozpočtu domácnosti.
- Právní minimum, právo a morálka.
- Brigády a zaměstnání, práva zaměstnanců.
- Sociální síť, pojištění, peněžní ústavy.
- Podnikání a jeho formy.
- Životní prostředí a jeho ochrana.
- Globální problémy.
Hodnocení v předmětech Dějepis a Výchova k občanství
Počet známek:
Dějepis jako předmět s 2h týdenní dotací - minimálně 3 známky za čtvrtletí.Váha známek:
Váha 1 - Krátký referát / aktualita / nadstandartní aktivita žáka v hodině.
Váha 2 - Kratší test / větší společná práce v hodinách.
Váha 3 - Delší test / žákovská strukturovaná prezentace včetně zdrojů / ústní zkoušení ve třídě.